wystawy

“Trochę z przypadku, trochę z potrzeby…” – 50 lat Światowych Festiwali Polonijnych Zespołów Folklorystycznych”.

Światowe Festiwale Polonijnych Zespołów Folklorystycznych są organizowane przez Towarzystwo Łączności z Polonia Zagraniczną „Polonia”, a następnie (od 1996 r.) Rzeszowski Oddział Stowarzyszenia „Wspólnota Polska” od 1969 r. Ich geneza sięga 1967 r. Wtedy – podczas turnée Polskiego Zespołu Pieśni i Tańca „Krakus” z belgijskiego Genk-Zwartberg – w wyniku rozmów jego kierownictwa Wandy i Bronisława Stalów oraz Czesława Świątowniowskiego – ówczesnego dyrektora Wojewódzkiego Domu Kultury w Rzeszowie i Lubomira Radłowskiego – rzeszowskiego dziennikarza narodziła się idea zorganizowania festiwalu.

W latach 1969-2019 odbyło się osiemnaście edycji festiwalu. Wystawa – na 22 planszach (70×100 cm) – prezentuje jego genezę, organizatorów – instytucjonalnych oraz dyrektorów, choreografów i reżyserów koncertów, najczęściej bywające na imprezie zespoły oraz historię kolejnych osiemnastu festiwali. Wszystko to przez pryzmat nowocześnie zreprodukowanych i zaaranżowanych materiałów archiwalnych – fotografii, plakatów, wycinków prasowych, folderów, wspomnień.

50 lat festiwali PDF

Malarstwo Ireny Fusek-Forosiewicz w Galerii Domu Polonii w Rzeszowie.

Irena Fusek-Forosiewicz (4.08.1910 – 18 .12. 2002r.) polska śpiewaczka operowa i malarka, jej twórczość wpisuje się w szczególnie w popularną w polskim środowisku emigracyjnym tradycję koloryzmu. Artystka operowała jasną, ciepłą gamą barwną. Jej prace wyróżniają się subtelnością, widać na nich delikatne pociągnięcia pędzla. Faktur kształtowana jest miękko i łagodni. Artystka stosowała tez ciekawe rozwiązani kompozycyjne np. pejzaż widziany z wnętrza, przez otwarte okno.

Tematyka prac Ireny Fusek obejmuje martwe natury, wnętrza zapełnione postaciami, nakryte stoły, czasem pojedyncze figury i portrety, a przede wszystkim pejzaże, które wyróżniają się wrażliwością na kolor i koncepcją kompozycyjną. Zarówno te widziane poprzez otwarte okno na zalesione wzgórza w majątku Parham w Sussex (Pod oknem, Lato), czy też opisujące jego okolice, jak i szeroko rozciągające się, mieniące się słońcem krajobrazy hiszpańskie spod Walencji.

„Polską ścieżką przez świat” – fotografia Pawła Betlei

Paweł Betleja łączy pasję fotografowania z zamiłowaniem do podróży, wędrując po świecie obserwuje i utrwala napotkane miejsca, przyrodę i ludzi. Podczas swoich dotychczasowych wypraw zwiedził min. Mongolię, Rosję ( Syberia), Kanadę, Rumunie, Ukrainę, Bałkany, Szwecję, Węgry, Karpaty. W swoich [podróżach dociera do miejsc często bardzo odległych, ale naznaczonych w jakiś sposób polską historią, a jego fotogtafie dokumentują i przypominają zawikłane polskie ścieżki prowadzące przez wszystkie zakątki świata, szlaki wędrówek i ślady rozmaitych kolei losu Polaków. Takim śladem przemierzanych współczesnych polskich ścieżek przez świat prowadzi właśnie wystawa fotografii „Polską ścieżką przez świat” –  Pawła Betlei.
Prezentowane zdjęcia są efektem kilku podróży Pawła Betlei po Ukrainie, Rumunii, Kanadzie, Syberii i Mongolii.
Swoje prace Paweł Betleja prezentował na kilku wystawach min. w Rzeszowie, Krakowie, Warszawie.
Warto wspomnieć, że autor jest laureatem licznych konkursów fotograficznych.

Wystawa malarstwa „A to Polska właśnie”

Spotykamy się w różnych sytuacjach i przy różnych okazjach. Te wspomnienia i emocje pozostają w nas. Często zadajemy sobie pytanie” czego powinien dokonać artysta, pedagog oraz jaka jest jego rola.
Wystawa jest efektem warsztatów malarsko-rzeźbiarskich organizowanych wspólnie przez Rzeszowski Oddział Stowarzyszenia „Wspólnota Polska” i Fundacji im. Stefanii Woytowicz w Jaśle.

Autorzy: Zdenka Blońska-Zaborska, Tadeusz Błoński, Natalia Poliszczuk, Śtefania Gajdośova-Sikorska, Jurij Kopczak, Mieczysław Maławski, Władysław Maławski, Wiera Kopczak, Alla Tymoszenko, Sergiej Gałaj, Josyp Bletska, Andrzej Kopczak, Andrzej Podhajecki, Nadia Juszczenko